Wydawca treści Wydawca treści

historia ZUL Bystrzyca

Zakład Usług Leśnych w Bystrzycy Kłodzkiej jest Jednostką Skarbu Państwa nie posiadającą osobowości prawnej, działającą w strukturze organizacyjnej Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy państwowe- jako usługowy Zakład dla leśnictwa i pozyskiwania drewna-powołaną Zarządzeniem nr 23 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 28.05.1993r w sprawie utworzenia Zakładu Usług Leśnych w Bystrzycy Kłodzkiej na mocy postanowień wynikających z art.32 ustawy o lasach z dnia 28.09.1991r. (Dz.U. Nr 101,poz. 444 z późniejszymi zmianami).
     Na bazie majątku zlikwidowanego OTL z dniem 1 czerwca 1993 roku utworzono Zakład Usług Leśnych w Bystrzycy Kłodzkiej w skład którego weszło pięć brygad transportowych (Bystrzyca , Stronie, Polanica, Bardo, Henryków) oraz Stacja Obsługi Technicznej w Bystrzycy Kłodzkiej. Zakresem swojego działania Zakład obejmował teren 7 Nadleśnictw ( Bystrzyca, Lądek, Bardo, Jugów, Henryków, Zdroje, Międzylesie) wykonując głównie usługi w zakresie wywozu drewna. Na początku działalności było zatrudnionych 84 pracowników fizycznych i  12 pracowników umysłowych. Stan środków transportowych do wywozu drewna przedstawiał się następująco: 27 samochodów średnio tonażowych marki Praga i Star, i 2 samochody wysoko tonażowe marki Steyr
     W 1994 zaczęło się zmniejszać zapotrzebowanie na usługi wywozowe z powodu wchodzącej na rynek konkurencji w postaci firm prywatnych, wyposażonych  najczęściej w sprzęt kupiony z demobilu. Brak inicjatywy kierownictwa i głęboko zakorzeniona mentalność monopolistyczna pracowników nie umiejących odnaleźć się w nowej wolnorynkowej rzeczywistości doprowadziło najpierw do likwidacji brygad transportowych w Henrykowie i Bardzie , a następnie do stopniowego ograniczania terenu wykonywania usług. Z powodu oszczędności w kosztach , Nadleśnictwa i pozostali kontrahenci coraz chętniej korzystali z usług przewoźników prywatnych. oferujących tańsze usługi.
     W 1997 podjęto działania mające na celu poprawę sytuacji finansowej zakładu. Z przejętych środków transportu i maszyn z jednostek podległych RDLP utworzono brygadę do budowy i remontu dróg leśnych. Powódź, która miała miejsce na  terenie Dolnego Śląska stworzyła front robót w tym zakresie na kilka lat. Z własnych środków poniesiono nakłady inwestycyjne  na ulepszenie i rekonstrukcję samochodów do transportu kamienia.     
      Pomimo kosztów poniesionych również w zakresie remontów w/w środków działalność ta przyczyniła się wznacznym stopniu do uzyskania dodatniego wyniku finansowego za 1998 .1999.2000.rok.
     W 1997 roku podjęto również działania w celu ograniczenia zatrudnienia.  Sukcesywnie zmniejszano zatrudnienie przez likwidację stanowisk zbędnych szczególnie w administracji i stanowiskach obsługi. Na stanowiskach robotniczych wyselekcjonowano pracowników biorąc pod uwagę wydajność i zaangażowanie w dbałość o sprawność sprzętu.  Obecnie zatrudnionych jest 40 osób.
      W latach 1999, 2000 Zakład otrzymał dofinansowanie z Funduszu Leśnego na zakup  czterech zestawów wysoko tonażowych przystosowanych do transportu drewna dłużycowego i stosowego oraz naczepę do transportu kamienia.  Przyczyniło się to głownie do podniesienia jakości usług ,poprawy wydajności pracy
i zwiększenia możliwości produkcyjnych . Pomaga w tym również brak możliwości inwestowania w nowy sprzęt ze strony prywatnych firm, które w przypadku wyeksploatowania posiadanego kończą ten typ działalności.
Sukcesywnie wzrasta również popyt na nasze usługi w zakresie zrywki drewna i przygotowania gleby pod odnowienia i zalesienia.
     W 2001 roku Zakład rozpoczął działalność handlową w zakresie zaopatrzenia Nadleśnictw w sorty mundurowe ,środki chemiczne i inne materiały potrzebne do realizacji gospodarki leśnej. Jest to następna gałąź działalności , która przyniesie wymierne korzyści finansowe.
     W oparciu o wyżej wymienione działania zakład funkcjonuje do dnia dzisiejszego.


Polecane artykuły Polecane artykuły

Powrót

Strona przetargi

Strona przetargi

 

Ze względu na problemy techniczne  strony internetowej BIP informacje dotyczące zamówień publicznych są zamieszczane tutaj.

 

270.37.2023   Budowa nowych szlaków zrywkowych w Leśnictwach: Stronie Śląskie, Nowa Morawa, Kamienica o łącznej długości 4 180 mb

przejdź do sekcji dokumenty do pobrania i pobierz następujące dokumenty:

 

A.270.37.2023 [2023.08.03] Zaproszenie do składania ofert -

A.270.37.2023 [2023.08.03] Zaproszenie zał. 1 formularz oferty

A.270.37.2023 [2023.08.03] Zaproszenie zał. 2 oświadczenie wykonawcy

A.270.37.2023 [2023.08.03] Zaproszenie zał. 3 założenia do umowy umowy

A.270.37.2023 przedmiary i mapki z przebiegami szlaków

 

 

Aby zapoznać się ofertą przetargową ZUL Bystrzyca na stronie BIP użyj poniższego linku

 

http://bip.lasy.gov.pl/pl/bip/dg/rdlp_wroclaw/zul_bystrzyca/zamowienia_publiczne